Jarrujärjestelmä koostuu useista komponenteista, kuten jarrulevyistä, jarrupaloista, jarrusatuloista ja jarrunesteestä. Kaikki nämä osat työskentelevät yhdessä pysäyttääkseen autosi tehokkaasti ja turvallisesti. Yksi tavallisimmista jarruremontin tarpeista on jarrupalojen ja -levyjen vaihto. Jarrupalat kuluvat ajan myötä käytössä ja ne on vaihdettava, ennen kuin ne kuluvat liikaa ja vahingoittavat jarrulevyjä.
Säännöllinen huolto ja tarkastus vähintään kerran vuodessa tai 20 000–30 000 kilometrin välein takaavat, että jarrut toimivat optimaalisesti. Merkkejä jarrujen kulumisesta voivat olla esimerkiksi pitkät pysähtymismatkat, jarrupoljimen värinä tai epätavalliset äänet, kuten kitinä tai vingunta jarrutettaessa.
Ensimmäinen vaihe jarruremontissa on diagnosointi. Käytämme asiaankuuluvia työkaluja ja ammattitaitoa tarkistaaksemme jarrujärjestelmän osat, kuten jarrupalat, jarrulevyt, jarruletkut ja jarrunesteen tason. Testaamme jarrut myös käytännössä varmistuaksemme niiden toimivuudesta.
Kun olemme käyneet läpi kaikki tarvittavat osat, kerromme sinulle missä kunnossa jarrusi ovat ja mitä kaikkea on tarpeen tehdä.
Tarjoamme sinulle tarkan arvion korjauskustannuksista ja aikataulusta, jotta tiedät tarkalleen, mitä odottaa.
1
Tarkastamme jarrut kokonaisuudessaan, levyt, palat, satulat, nesteet, letkut, vuodot ja kiinnikkeet
2
Vaihdamme tarvittavat osat ja huollamme koko jarrujärjestelmän tarpeidesi mukaan
3
Koeajamme ja testaamme jarrujärjestelmän toimivuuden ennen ajoneuvon luovutusta
Mitä jarruremontti maksaa?
Jarruremontin hinta voi vaihdella merkittävästi riippuen auton merkistä, mallista ja tarvittavista toimenpiteistä.
Yleisesti ottaen jarruremontin kustannukset ovat seuraavanlaisia:
70-300€
Tavallisissa henkilöautoissa tämä maksaa yleensä 100€ - 300€ per akseli.
Hintaan vaikuttaa työmäärä, käytetäänkö alkuperäisosia vai muita korvaavia osia
200€ - 600€
Tässä tapauksessa kustannukset nousevat yleensä 200€ - 600€ per akseli.
Hintaan vaikuttaa työmäärä, käytetäänkö alkuperäisosia vai muita korvaavia osia
200€ - 500€
Jarrusatuloiden vaihto on harvemmin tarpeen, mutta jos satulat pitää vaihtaa, kustannukset voivat olla 200€ - 500€ per satula, riippuen auton merkistä ja mallista.
50€ - 150€
Jarrunesteen vaihto on suositeltavaa tehdä samalla, kun autoon tehdään suurempi jarruremontti.
Alk. 51€
Ilmastointijärjestelmän kunnossapito on oleellista niin mukavuuden kuin turvallisuuden kannalta.
Siksi tarjoamme -40% alennuksen ilmastointihuollosta jarruremontin yhteydessä.
Jarrupalat tulisi vaihtaa yleensä 30 000 - 50 000 kilometrin välein ja jarrulevyt noin 50 000 - 100 000 kilometrin välein, riippuen ajotavasta ja olosuhteista.
Yleisimmät merkit kuluneista jarrupaloista ovat kitinä tai vinkuminen jarruttaessa, pidempi pysähtymismatka, tai jarrupalavaroittimen merkkivalo kojelaudassa.
Jarruneste tulisi vaihtaa yleensä 2 vuoden välein tai autonvalmistajan suositusten mukaisesti. Tarkka tieto löytyy autosi huoltokirjasta tai käyttöoppaasta.
Voit ottaa myös meihin yhteyttä, niin tarkistamme asian puolestasi.
Perustarkastukset, kuten jarrulevyjen ja -palojen visuaalinen tarkistus, ovat mahdollisia kotioloissa. Kuitenkin, ammattitason diagnosointi ja huolto vaativat erikoistyökaluja ja osaamista, joten jos epäilet jarruissa olevan vikaa suosittelemme poikkeamaan Huoltokeitaalla.
Uudet jarrupalat voivat vinkua, jos ne eivät ole kunnolla sisäänajetut tai jos jarrulevyt ovat kuluneet epätasaisesti. Myös epäpuhtaudet jarrulevyillä voivat aiheuttaa vinkumista.
Uusien jarrupalojen ja -levyjen sisäänajo tapahtuu ajamalla autolla ja jarruttamalla kevyesti ja tasaisesti ensimmäisten 200–300 kilometrin ajan. Vältä äkillisiä ja kovia jarrutuksia, jotta uudet jarrupalat ja -levyt ehtivät asettua kunnolla.
Naksuvat tai rahisevat äänet jarrupolkimesta voivat olla merkki kuluneista jarrupaloista tai -levyistä, tai jarrujärjestelmän muusta viasta. On tärkeää tarkistuttaa jarrut mahdollisimman pian huoltoliikkeessä.
Kyllä, usein suositellaan vaihtamaan jarrulevyt ja -palat samaan aikaan parhaan jarrutustehon ja tasaisen kulumisen varmistamiseksi.
Pehmeä jarrupoljin tai poljin, joka menee pohjaan asti, voi viitata jarrunesteen vuotoon, ilmakupliin jarrunesteessä tai kuluneisiin jarrupaloihin ja -levyihin. Tällöin jarrut on tarkistettava ja huollettava välittömästi.
Lähetä viestiä autohuollosta